venerdì 5 luglio 2024

4 pazzi in libertà - Howard Zieff

una gita di quattro pazzi (e del loro medico) nella capitale, succede di tutto, naturalmente.

non fate paragoni con “Qualcuno volò sul nido del cuculo” e allora andrà molto meglio.

divertente, simpatico, con bravi attori, né più né meno

buona (pazza) visione - Ismaele


 

 

 

 

Un film che è la versione leggera di “Qualcuno volò sul nido del cuculo” del 1975 di Milos Forman, me lo ha molto ricordato. Gli attori che interpretano i quattro “pazzi” sono bravissimi: Peter Boyle “Gesù Cristo”, Michael Keaton “il logorroico”, Christopher Lloyd “il dottore” e buon ultimo Sthepen Furst “ il muto”. Eccellenti anche i due poliziotti corrotti ed assassini James Remar e Philip Bosco due solidi professionisti visti in tanti bei film anni 80/90. The dream team è una commedia intelligente che fa intendere che i veri pazzi nella vita sono quelli sani. Nessuno da retta a loro perché sono pazzi, ma tutto è figlio del pregiudizio ed il finale catartico metterà le cose a posto ed i colpevoli smascherati ed assicurati al loro giusto castigo. Ci sono molte belle scene ben congegnate ed anche commoventi basate su di un sentimento puro e cristallino. Si tocca anche il tema della religiosità malata di certi santoni con protagonista un grande Peter Boyle che si crede Gesù. Si vedono anche in breve frame le Twin towers che malinconia canaglia che ci prende. Ho amato anche l’episodio di metacinema con la citazione di “Furore” di John Ford guardato da chi è malato di “Furore” folle, un abile simbolismo di Zieff. Un film semplice, ma con una grande morale e fa divertire a crepapelle…

da qui

 

 

“The Dream Team” is not ambitious and daring, unfortunately, and so it plugs us into a preassembled murder plot involving some bad cops.

The unconscious doctor is taken to a hospital, where, as the only witness to the crime, he obviously is a man whose life is in danger.

And then it all comes down to the bad guys vs. the Dream Team, with the obligatory showdown in the hospital.

I despair when I see films like this. They must mean that the filmmakers have no faith in the curiosity and intelligence of the average filmgoer. Have we truly arrived at the point where the average movie does not dare to surprise, explore and experiment? Are American movie audiences so hostile to anything out of the ordinary that a movie must follow the well-trod path of Identikit story lines and retread plots? I ask, because the people who made “The Dream Team” are not untalented. The director is Howard Zieff, whose credits include “Hearts of the West” and “Private Benjamin,” and who is capable of achieving a nice, offbeat, comic rhythm (even though in the second half of “Private Benjamin” he also went for the predictable). The actors all are capable of the kinds of sprung-rhythm craziness that would have been right for this movie; Keaton has the manic intensity, Lloyd (from “This is Spinal Tap”) has the single-minded zeal and Boyle has a kind of deadpan earnestness that can be very funny. (Furst, as the patient who does not speak, could hardly have played his character any differently, no matter what the plot.) With this director and these actors, something could have been accomplished. But perhaps it’s impossible to pitch a project that strays too far from the beaten path. Maybe movie executives no longer have the time or imagination to listen to something original. “The Dream Team” is essentially a formula picture filled with missed opportunities. The fact that it has several passages that really work, and that the actors create characters we can care about, only underlines the bankruptcy of its imagination…

da qui

 


Nessun commento:

Posta un commento