giovedì 9 luglio 2020

Domésticas: O Filme - Fernando Meirelles, Nando Olival

la storia di cinque domestiche che combattono tutti i giorni per sopravvivere, e non solo al lavoro, una cerca la figlia, una ha un marito inutile, una cerca un fidanzato, una vorrebbe diventare modella, una è ingenua e cerca la sua strada.
sarebbe un film neorealista, se fossimo nell'Italia del dopoguerra, siamo invece nel Brasile di cinquant'anni dopo, ma tutto il mondo è paese.
è un film triste e allegro, amaro e dolce, sognante e concreto.
buona visione - Ismaele




Directed by Fernando Meirelles and Nando Olival and based on a popular play, Domesticas follows the lives of five Brazilian maids and their various trials and tribulations. It's a hugely enjoyable and cleverly edited film that works only if you don't consider the heartbreaking truth lurking behind their occupation, which sneaks through in a few "confessional" scenes.
The five maids travel to work together on the city bus. In one scene, two young thugs attempt to rob them but bungle the job when the maids refuse to cooperate and expose the criminals as ineffectual frauds. The maids seem to have power over their own fates.
But one attractive maid who longs to be a model winds up being sexually exploited. Another hunts for a dream husband but ends up with a working-class lug.
Still, you could say the film looks on the bright side. Domesticas rings with life, color and laughter without either insulting or falsely glorifying the servant's life.

…Com sua visão descritiva e superficial dos “tipos” (longe de serem personagens com um mínimo de profundidade psicológica que vá além dos clichês habituais) que explora, o filme se sustenta, sobretudo, graças a afinação do elenco feminino. Já a partir dos créditos, lidos por uma personagem que demonstra pouca familiaridade com as letras, percebe-se que o elemento cômico sustentar-se-á a partir do diferencial de classe que separa a cultura das retratadas e os pretensos espectadores que assistirão ao filme. O fato de lidar  com tipos é ainda mais acentuado pelas letras de música, que geralmente fazem comentários sobre as situações vivenciadas pelas domésticas. O único momento, breve, que o filme consegue ir além da banal estereotipia ou ainda desvencilhar-se de ser um verdadeiro estudo entomológico, provocador de um riso de “superioridade” ou condescendência de quem assiste, é na bela e contida seqüência em que mãe e filha encontram-se casualmente no Viaduto do Chá, conseguindo demonstrar um caráter humano universal que transcende preconceitos de classe, semelhante a abordagem efetivada, via Clarice Lispector, em A Hora da Estrela. O tom semi-documental buscado é enfatizado nos momentos (geralmente filmados em p&b) que os personagens dirigem-se diretamente para a câmera. Outros recurso também utilizado é o da filmagem em movimento acelerado.

This is a bittersweet look at the lives of maids and the problems they face. It's based on a successful Brazilian play and follows five characters: Roxane, Zefa, Quiteria, Cida and Raimunda.
Each is different, and each has their own story to tell, but all are brought together by the drudgery of their work and the bus they ride. They are introduced via monologues in black-and-white, which give an emotional insight into their personalities, as well as explaining how they got to where they are.

Roxane is feisty and wants to become a model, Zefa is the mother of the group and just wants to lead a normal life, Quiteria is clumsy and naive, Cida wishes her relationship with her husband could be spiced up and Raimunda wants to meet a boyfriend who cares.
Each character is linked by more than just work, as hold-ups, corpses, missing children, affairs and other events conspire to alter their lives.
The acting is superb, breathing life and vitality into the script, which still betrays its theatrical origins. Nevertheless, Meirelles does a good job of transferring it to the screen and manages to create a slice of life that is both amusing and moving.
If the film seems slight and without a definite conclusion, it doesn't detract from the warmth of the characters. Worth a watch if you tend to find yourself gossiping at the coffee machine, rather than at your desk.

Nessun commento:

Posta un commento