sarebbe un film neorealista, se fossimo nell'Italia del dopoguerra, siamo invece nel Brasile di cinquant'anni dopo, ma tutto il mondo è paese.
è un film triste e allegro, amaro e dolce, sognante e concreto.
buona visione - Ismaele
Directed by Fernando Meirelles and Nando Olival and based
on a popular play, Domesticas follows the lives of five
Brazilian maids and their various trials and tribulations. It's a hugely
enjoyable and cleverly edited film that works only if you don't consider the
heartbreaking truth lurking behind their occupation, which sneaks through in a
few "confessional" scenes.
The five maids travel to work together on the city bus. In
one scene, two young thugs attempt to rob them but bungle the job when the
maids refuse to cooperate and expose the criminals as ineffectual frauds. The
maids seem to have power over their own fates.
But one attractive maid who longs to be a model winds up
being sexually exploited. Another hunts for a dream husband but ends up with a
working-class lug.
Still, you could say the film looks on the bright
side. Domesticas rings with life, color and laughter without
either insulting or falsely glorifying the servant's life.
…Com
sua visão descritiva e superficial dos “tipos” (longe de serem personagens com
um mínimo de profundidade psicológica que vá além dos clichês habituais) que
explora, o filme se sustenta, sobretudo, graças a afinação do elenco feminino.
Já a partir dos créditos, lidos por uma personagem que demonstra pouca
familiaridade com as letras, percebe-se que o elemento cômico sustentar-se-á a
partir do diferencial de classe que separa a cultura das retratadas e os
pretensos espectadores que assistirão ao filme. O fato de lidar com tipos
é ainda mais acentuado pelas letras de música, que geralmente fazem comentários
sobre as situações vivenciadas pelas domésticas. O único momento, breve, que o
filme consegue ir além da banal estereotipia ou ainda desvencilhar-se
de ser um verdadeiro estudo entomológico, provocador de um riso de
“superioridade” ou condescendência de quem assiste, é na bela e contida
seqüência em que mãe e filha encontram-se casualmente no Viaduto do Chá,
conseguindo demonstrar um caráter humano universal que transcende preconceitos
de classe, semelhante a abordagem efetivada, via Clarice Lispector, em A
Hora da Estrela. O tom semi-documental buscado é enfatizado nos momentos
(geralmente filmados em p&b) que os personagens dirigem-se diretamente para
a câmera. Outros recurso também utilizado é o da filmagem em movimento
acelerado.
This is a bittersweet look at the lives of maids and the problems they
face. It's based on a successful Brazilian play and follows five characters:
Roxane, Zefa, Quiteria, Cida and Raimunda.
Each is different, and each has their own story to tell, but all are
brought together by the drudgery of their work and the bus they ride. They are
introduced via monologues in black-and-white, which give an emotional insight
into their personalities, as well as explaining how they got to where they are.
Roxane is feisty and wants to become a model, Zefa is the mother of the
group and just wants to lead a normal life, Quiteria is clumsy and naive, Cida
wishes her relationship with her husband could be spiced up and Raimunda wants
to meet a boyfriend who cares.
Each character is linked by more than just work, as hold-ups, corpses,
missing children, affairs and other events conspire to alter their lives.
The acting is superb, breathing life and vitality into the script, which
still betrays its theatrical origins. Nevertheless, Meirelles does a good job
of transferring it to the screen and manages to create a slice of life that is
both amusing and moving.
If the film seems slight and without a definite conclusion, it doesn't
detract from the warmth of the characters. Worth a watch if you tend to find
yourself gossiping at the coffee machine, rather than at your desk.
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