fa anche un po' di sana paura.
una bella sorpresa, buona visione - Ismaele
…This is a basic story, simply
and directly told by Irish writer-director Ciaran Foy. He doesn't try to
explain too much, he doesn't depend on special effects and stays just this side
of the unbelievable. As Tommy, Aneurin Barnard is very effective. He trembles
and sweats with fear, he would seem paranoid if it didn't seem the
"demons" weren't really there, and if they hadn't really killed his
wife.
The priest enlists Tommy in a scheme to destroy the Citadel and send
the demons back to the flames of hell. This would be a better plan if they
didn't start at the ground floor and work their way up. Think about it.
…Citadel looks
great, with clean, sterile camerawork highlighting Tommy's loneliness and
despair in the first half, and frantic, kinetic photography driving home the
action-oriented conclusion. The scares are never contrived and always
effective, and aside from the inherently confusing and half-baked nature of the
demonic children's mythology, the story is unique and fascinating. Yet the
entire film never quite gels as an allegory for overcoming one's own fears,
even though that goal is readily apparent, as is Foy's immense talent and
potential as a filmmaker. Given his natural eye and innate sense of what is
simultaneously frightening and compelling, there can be no doubt that the
writer/director will impress later down the line.
…Citadel,
il primo lungometraggio di Foy, mette insieme queste intuizioni sullo sfondo di
una Glasgow post-apocalittica e Ballardiana, desumendo dallo scrittore
britannico quello sguardo disfunzionale sulla morfologia della città verticale
osservata dopo il declino. Tommy (Aneurin Barnard) e Joanne (Amy Shiels), la
sua fidanzata incinta, vengono assaliti da un gruppo di ragazzini incappucciati
direttamente fuori dal loro appartamento, situato in un edificio fatiscente,
parte di un complesso noto come Citadel. Mentre Tommy è costretto in ascensore,
vede attraverso il vetro la scena del massacro; quando riuscirà a liberarsi da
quell’angusto abitacolo, troverà Joanne ferita a morte e con una siringa
ipodermica piantata in pancia. La donna entrerà in coma profondo dopo aver
partorito una bimba e il ragazzo dovrà prendersi cura della piccola uscendo
ogni giorno in un territorio ostile e abbandonato, filmato come una discarica
infinita senza più nessuna funzione sociale; gli unici luoghi di interazione
subiscono una fortissima deformazione di memoria quasi Polanskiana, dove la
realtà sembra sfaldarsi in una continua riconfigurazione dello sguardo
soggettivo…
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