lunedì 8 luglio 2013

Prince of the City (Il principe della città) - Sidney Lumet

la legge, gli amici, la corruzione come non si vede al cinema tutti i giorni, Sidney Lumet al meglio (come succedeva spesso), attori poco conosciuti, ma bravissimi.
a tratti documentaristico, ma assolutamente realistico, senza finzioni.
se non l'hai mai visto, il principe della città ti aspetta, guardalo, non te ne pentirai - Ismaele




…"Prince of the City" is a very good movie and, like some of its characters, it wants to break your heart. Maybe it will. It is about the ways in which a corrupt modern city makes it almost impossible for a man to be true to the law, his ideals, and his friends, all at the same time. The movie has no answers. Only horrible alternatives.

da qui

 

Uno dei film più corrosivi di Lumet, e probabilmente fra i migliori della sua carriera. Una superba prova attoriale di Williams, costretto a reggere per tre ore il confronto con i Grandi attori del genere e sfidare praticamente se stesso, come il protagonista del film (tutto il film si regge sulla sua prestazione e sul suo personaggio). 
Un film ambizioso, a tratti scomodo e imponente (v. la sua lunga durata) ma di rarissima efficacia.
Molto più corrosivo di Serpico, dello stesso regista.

da qui

 

…Lumet was a director who often presented stories where humanity isn't something that's rewarded by the system that regulates it. "Prince of the City" visits the same territory as "12 Angry Men," "Serpico," and "Dog Day Afternoon" among so many others. These are worlds where certain people have to work awfully hard to get any sense of the right thing to do and if you happen to be the wrong person, maybe there's no answer at all.   While many subscribe to the idea that if you can't present a solution you shouldn't complain about a problem, Lumet clearly did not agree, and did us all a service by pointing at aspects of the problem we may not have considered, one of them being that honest cops and dirty cops both have some serious problems trying to work in the system, and there's always more corruption somewhere. It's interesting though, that Ciello the dirty cop, seemed to get off a little easier than Serpico the honest cop. If there's any lesson to be learned here, it's just that this isn't a system you want to trust with your fate. The stubborn voice of humanity comes through eventually, thanks to Cappalino and Vincente, but it's nowhere close to a sure thing in a system built for numbers, that rewards those who see in black and white, although the fates of so many exist in between those extremes…

da qui

 

Film che emancipata Lumet dall'obbligo di continuare a recitare la parte di "regista dell'impegno" per cimentarsi come una partitura difficile, a spirale come il soggetto medesimo della pellicola, ossia la discrasia tra i vincoli di appartenenza e di fedeltà e il bisogno di realizzare se stessi. "Il principe della città" è senz'altro un discorso anche sulla legalità ma l'opera si presenta, nella sua interna complessità, assai stratificata e di non facile lettura. Poiché ancora una volta domina il tema del viaggio dentro la coscienza (e conoscenza) di sé, della scoperta della propria identità nel momento in cui essa viene messa in discussione dalla pressione delle circostanze. Se l'atmosfera che accompagna l'intera vicenda, e il modo in cui è magnificamente rappresentata, è claustrofobica e ansiogena al limite della panicità, l'intera traiettoria esistenziale (e professionale) del protagonista è all'insegna della solitudine…

da qui

 

 Prince of the City is a very spellbinding look at a man who really wants to redeem himself, but somehow finds that he is going down a path where he is making everything worse for everyone involved. The movie’s final scene is a perfect representation of the burden Daniel Ciello will always be forced to carry. Finally, the film is a terrific showcase of Sidney Lumet does best and that’s delivering gritty, realistic New York police dramas. It’s possible that the film’s massive length and lack of big-name stars prevented this movie from finding the success it deserved when it originally, but Prince of the City demands rediscovery.


Nessun commento:

Posta un commento