un film bellissimo e commovente, oltre a Ivens sono dentro Chris Marker e Patricio Guzman, da non perdere assolutamente, è Cinema - Ismaele
un altro bel film ambientato a Valparaiso (qui)
qui
c’è il testo, di Chris Marker
Sostenuto
da Salvador Allende, che incontrò all’Havana, Ivens arrivò nel 1962 a Santiago
del Cile dove iniziò un’attività di insegnamento di teoria cinematografica
presso l’Università. Come per le passate esperienze nelle vesti di professore,
il miglior approccio che il regista riuscì a instaurare con la materia fu
quello pratico. Da queste premesse nasce …A
Valparaiso, un documentario girato con gli studenti di Santiago sulle
peculiarità di questa città portuale cilena. Costruita in verticale, su cinque
colline che salgono dal porto, con la vita che si sussegue su piani e livelli
diversi, Valparaiso assume l’aspetto di un inferno dantesco, dove l’altezza
denota lo status e la condizione sociale degli abitanti che riempiono le lunghe
scale nelle ore di punta…
…A decade before the Battle of Chile events would
begin, Ivens and crew give us an overview of life in this port city built on a
series of steep hills. Focus is on things that affect the residents (like the
funicular system) and events they participate in (huge annual fireworks show, a
kite flying festival), not the popular tourist sites and historic buildings
mentioned on wikipedia. Or maybe Ivens just hired a local tour guide and didn’t
check wikipedia before going over there. A humorous tone to the commentary
(when appropriate), shots of penguins, seals, pelicans and cats (no owls in
town), a fire, some jump-cutting in line for the funicular. One very
non-Marker-esque bit when a staged (I assume) bar-fight shatters a mirror and
leads to a splash of blood, audio dissonance, a kaleidoscopic shot cutting to a
burning pirate flag to introduce a history of colonialism in the state…
awesome…
Often regarded as a somewhat peripheral work in
the careers of both director Joris Ivens and writer Chris Marker, … à Valparaiso is actually one of the great
collaborations in both filmmakers’ vast filmographies. It is also an extremely
revealing film about the nature of collaboration, the ways in which authorship
is perceived by audiences and critics, and the close relationship and symmetry
between the globetrotting Ivens and Marker, compatriots who shared a particular
and often poetic vision of travel (one that both heightens and abstracts
perception).
Both filmmakers have persistently prioritised
the importance and value of collaboration to their work and broader worldview,
with Ivens working with a range of prominent writers aside from Marker (Ernest
Hemingway, Jacques Prévert, Dudley Nichols, etc.), and Marker with an
impressive range of other filmmakers (such as Alain Resnais, Walerian
Borowczyk, Patricio Guzman, Yannick Bellon, and William Klein). But whereas
Marker values and poeticises the “tyranny of distance” and the (im)possibility
of truly capturing things or communicating emotions (he again returns to the
difficulty of perceiving “happiness” here, an idea that more fully “motivates”
the aleatory journey of Sans
soleil/Sunless twenty
years later), Ivens delves into the particularity and peculiarity of place,
giving each country, city, region, tributary or event his full, captivated
attention before moving elsewhere for a subsequent film…
Grazie, molto, molto interessante. La città è cambiata tantissimo in quarant'anni; questo documentario oltre che grande cinema e anche storia ormai.
RispondiEliminaci sono film che ti fanno provare amore per un luogo, e questo è il caso.
RispondiEliminapoi non ci andrai mai, ma qualcosa rimane dentro, delle scene che hai visto, come se già conosci quei posti.