un film (del 1986) di Ken Loach, ambientato fra la Germania e l'Inghilterra.
racconta diverse storie che si fondono alla perfezione, un giovane cantautore scappa dalla DDR per la Germania, per la libertà che è teorica, Klaus non ci sta ad essere usato ("lo stalinismo non è il socialismo, la libertà non è il capitalismo", è una scritta all'interno del film).
e poi c'è la ricerca del padre, con un finale sorprendente.
buona visione, non ve ne pentirete - Ismaele
QUI il film completo con
sottotitoli in italiano
…Il Loach storico di Terra e libertà è
qui in filigrana. La “Fatherland”, terra dei padri, si rivela ambigua e
deludente ma contiene anche un’epifania: nessun sistema è perfetto, nessun uomo
ha forma definitiva. Loach indaga i fantasmi sociali, i rimossi occidentali,
l’ossimoro della “tolleranza repressiva”: in una delle note deviazioni dal
percorso principale, vediamo, passato il confine inglese, un gruppo di
attivisti ambientalisti contro il nucleare bruscamente fermato dalla polizia.
La lucida tesi di Loach viene portata avanti senza enunciarla ma mimetizzata
nelle immagini, secondo il principio del regista che affida il giudizio finale
a chi guarda: “Anche lo spettatore deve fare il suo lavoro”.
Ecco allora che una “vecchia storia” di trentacinque anni
fa parla ancora al contemporaneo. A proposito della Germania divisa, l’ultimo
film di Fabrizio Ferraro, Checkpoint Berlin, documentario alla
ricerca di uno zio scomparso all’Est, coltiva la leggenda di un mitico passeur,
un personaggio – forse esistito – in grado di muoversi liberamente dall’Est
all’Ovest attraverso una strada segreta mai intercettata.
Fatherland fa
parte di quella mitologia “vera” e plausibile. A proposito di controllo
sociale, invece, l’urgenza dell’oggi imposta da un virus riporta ai poliziotti
in giro per strade deserte. Non era forse questa la Germania Est inscenata da
Loach? Fatherland è un film dimenticato, ma è il tempo
giusto per vederlo e riscoprirlo.
Film poco conosciuto di Loach, ma che merita di
essere recuperato per come riesce a creare un equilibrio fra la storia
personale di questo cantante dissidente tedesco dell'est nel dorato e fasullo
mondo occidentale e la Storia che rimane sempre sullo sfondo. Difficile
rimanere con la propria identità e le proprie idee quando si viene repressi in
un modo o nell'altro. La Storia alla fine chiede sempre il suo conto. Colpe, dolori
e sogni infranti ai piedi di quel potere sempre sorretto da coloro che stanno
sotto. Da recuperare.
The screenplay for Fatherland by Trevor Griffiths (Reds) is filled with incisive
observations about the repressiveness of authoritarian socialist regimes, the
decadence of capitalism, and the varied ways in which men and women are forced
to sell their souls in order to survive in both the East and the West. Two
slogans appear on the screen in the film: “Stalinism is not socialism,” and
“capitalism is not freedom.” Director Ken Loach has made a sophisticated
political film which is both insightful and engaging.
Social protest has been part of human society going back to
Paleolithic times when the first homo-protestapien complained "What, nuts
and berries again?" The response was most likely either "Go out and
kill something, then," or "Discover fire and I'll make a
casserole." Admittedly, I loosely translate from the original
"ogg," "ugh" and passionate grunting.
By the year 1968 the earth was awash with protesters (for good
reason) who had developed protesting into an art form. The art form of choice
was the protest song. From Arlo Guthrie to John Lennon, Country Joe McDonald to
Marvin Gaye, Bob Dylan to The Plastic People of the Universe, Phil Ochs to
Jimmy Cliff, the airwaves were filled with politically charged lyrics that
stirred the souls of the youth of the world. Americans like to think they had a
patent upon it but Eastern Europe was at the forefront of something other than
Vietnam, their own social unrest.
WWII had been over for more than twenty years but there still were
countries in upheaval. The Prague Spring had come to Czechoslovakia and
led to another Communist invasion. Yugoslavia was beset with protests from
ethnic Albanians in Kosovo and Western Macedonia that led to concessions that
angered Serbians and Montenegrins. This caused not only a Serbian emigration
from Kosovo but also further religious tensions as Macedonians created their
own Orthodox Church and Muslim nationalism rose in Bosnia irritating Serbian
churchmen. And, of course, the Cold War was in full swing in Germany with the
Berlin Wall, just seven years old, still 21 years away from demolition. It is
in the politically turbulent year of 1968 that "Fatherland," aka
"Singing the Blues in Red" begins…
…It's very difficult to be critical of
Fatherland. Clearly a labour of love, it's certainly a well-made film that
projects all of the despair and desolation of Eastern Europe before the fall of
the wall, and the hope symbolized by moving west. And in the 80's when the film
was released, prior to the information age, the film was one of the few
accurate portraits that people were able to see of the situation in Germany.
The making of the film was a political statement in and of itself. (You can
read more about that in Julie Kirgo's liner notes). Today, however, Fatherland
is...boring. The cast are all excellent in their roles, and the direction is
appropriate; minimal and seemingly non-intrusive. The dream sequences are a
little hokey in their artiness, but that's a small stumbling point. There's
just not a lot going on. It's a dreary story told in a largely drab setting
that takes a long time to get where it's going. The result waiting at the end
of the journey has the potential to be powerful, but by the time the film gets
there, the payoff has minimal impact. There's nothing to actively dislike about
Fatherland; it's just not that interesting.
Nessun commento:
Posta un commento