da vedere e/o rivedere - ismaele
… Realizzato con i nuovi,
ormai abituali collaboratori e interpretato da un gruppo di bravissimi attori
di teatro, “Die Sehnsucht der Veronika Voss” è prima di tutto uno splendido
esercizio di stile. Con uno stupendo bianco e nero, con una sbalorditiva padronanza
dei movimenti di macchina, con un finissimo senso del montaggio e della
recitazione, il film conferma una volta di più che il referente di Fassbinder è
diventato il vasto pubblico del cosiddetto art film.
La Germania del miracolo è frequentata da un fantasma: Veronika Voss.
Veronika incarna il ritorno del passato: non l'incubo del nazismo e della
guerra, ma il glamour luccicante del Terzo Reich antebellico. Veronika, come
Lili Marleen, è, nonostante tutti i suoi misteri, un personaggio piatto e vacuo.
È l'immagine inquietante del fascino per qualcosa di perduto, per qualcosa che
Robert ha legato al ricordo della sua gioventù.
Il sogno di questa nuova eroina fassbinderiana non è un sogno attuabile, è
un sogno regressivo: il termine “Sehnsucht” significa rimpianto, nostalgia,
passione melanconica. Robert ne è prigioniero non solo per l'emozione che
questa epifania del passato gli procura, ma perché vorrebbe anche comprenderne
il mistero. Man mano che la sua relazione con Veronika procede, deve però fare
i conti con altri aspetti della memoria: due altri pazienti della dottoressa
Katz sono vecchi ebrei sfuggiti ai campi di sterminio…
… Fassbinder's visual style is the
perfect match for this subject. He shoots in the unusual combination of wide
screen and black and white, filling his frame with objects: clothes, jewelry,
furniture, paintings, statues, potted palms, kitsch. This is a movie of
Veronika Voss's life as Veronika might have pictured it in one of her own
nightmares. The elaborate camera moves and the great attention to decor are
just right for the performances., which come in two styles: stylized and
ordinary. Veronika Voss is elegant even in her degradation, but she is
surrounded here by plainer folks like Robert, the sportswriter she picks up in
a cafe. There are times during the movie when we can almost see everyday,
ordinary postwar Germany picking its way distastefully through the smelly
rubble of pre-war decadence...
… Fassbinder is careful to emphasise the artificality
of his film – the most notable of his ‘alienation techniques’ being the
monotonously repetitious use of a handful of music cues: a tinkly ‘romantic’
tune giving way to a drum-heavy ‘doomy’ theme when things take a downturn. This
initially seems heavy-handed to the point of clumsiness (as does the rather
awkwardly-inserted Treibel subplot), but Fassbinder knows exactly what he’s
doing. Veronika Voss builds and builds with the
remorseless tightness of a bad headache, finally emerging as compelling
conjuction of the camp, the comic and the tragic as Fassbinder delineates what
William Burroughs calls ‘the algebra of need’ (the German title translates as
‘The Longing of Veronika Voss.’)
But Fassbinder goes beyond tragedy. Voss, we realise, is
desperate to play a part – any part. And if that part happens to
be “tragic heroine” in a “movie” called her own life, so be it (or perhaps this
is only her own justification for her addiction?). And she plays the role to perfection…
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