regista censurato per l'eternità, avevano deciso gli invasori di Praga del 1968.
in questo film, angosciante e pessimista, che ricorda Buñuel e il teatro dell'assurdo (e non solo) , sono concretissimi la descrizione dei meccanismi del potere e la passività del suddito e l'obbedienza al potere.
un film potentissimo, da non perdere - Ismaele
…Terribile e
limpidissima metafora dei regimi oppressivi e dei mezzi invasivi e subliminali
che permettono ai potenti di mantenere il loro status, La
Festa e gli Ospiti non si ferma alla situazione cecoslovacca,
travalicando i confini ideologici che spesso appesantiscono questo tipo di
pellicole. La resistenza di fronte all'annichilimento della volontà
particolare, in nome della sola volontà del potente spacciata per volontà
generale, la lotta contro l'apparente stabilità che le cose e il benessere
sembrano dare, assurgono nel film di Nemec a valori universali e validi di per
se, senza giustificazioni politiche contingenti di alcun tipo. Ma nella visione
disillusa del regista sembra non esserci spazio per il lieto fine, o meglio,
sembra non esserci spazio per una fine. La messinscena non concede né pausa né
possibilità di dialogo, tutti sono attori contenti di far parte ad un
banchetto, anche solo come pedine adatte a consumare, procreare, lavorare,
dormire, defecare. Da questo punto di vista La Festa e gli Ospiti è
parente stretto, oltre che dei film già citati, di Salò di
Pasolini. Tutti film fortemente contestati e, guarda caso, resi invisibili
proprio alle persone verso cui avrebbero potuto avere effetto utile…
…Il Partito Comunista Cecoslovacco ha vietato invece
il film pensando che il suo autore avesse satirizzato le macchinazioni del
governo di Antonín Novotný, e da allora la vita di Němec fu una storia
agrodolce intrecciata di arte e censura. Anche nell’Ovest il film è stato (e
continua ad essere) solitamente interpretato come un’allegoria delle
particolarità delle dittature di stato, delle ortodossie sociali imposte alla
massa e delle minacce implicite miranti ad eliminare lo stimolo eversivo di
quelli che rifiutano di conformarsi…
…The Party and The Guests is one of the signature
films of the Czech New Wave, and touted for its oblique political barbs to be the
most controversial of the pack. The Czech title translates as About the
Celebration and the Guests, but this title that has come down to us -- one that
smells of cadre and Communist bureaucracy -- seems more apt, more resonant
with connotations. When this film was screened in its homeland, the caustic
satire was all too obvious that it received an immediate ban. There are a lot
of domestic references, it appears, in the original language which are lost in
translation. What we inherit today is a document that foreshadowed a dark era
in Czech history; few films are as visionary as this.
Czech banned classic attacking the Communist
party using obvious but carefully constructed symbolism. A group of
freethinking individuals are having a pleasant picnic when they are interrupted
by a strange group of harrassing, dominating guests who turn them into guests.
They draw lines, make silly rules, harrass them, until the deceivingly charming
leader comes along to berate this harsh behaviour and convince them all to join
a banquet in the woods. After some conflict about wrong seating arrangements,
soon they are all conforming and before they know it, hunting one of their own.
This is the main story but there are many more satirical details. Good but
obvious.
…It’s actually closer to an absurdist satire, squarely in line with one of
the most fashionable theatrical movements of the day. Originated by the
Irish-born Samuel Beckett and Romanian-born Eugene Ionesco in Paris in the
1950s, it travelled particularly well to Czechoslovakia – unsurprisingly, as
absurd humour is very much a Czech trait. The very different works of Franz
Kafka and Jaroslav Hasek demonstrate this to perfection, as do the plays of
Němec’s distant cousin (and future President) Václav Havel, whose bureaucratic
satire The Memorandum(Vyrozumení,1965) mocked attempts at
streamlining the language of workplace communication.
Comparisons have also been drawn between Němec’s films
and the more overtly Surrealist work of Luis Bunuel. Němec’s first feature Diamonds
of the Night (1964) not only depicted one of its protagonist’s faces
crawling with ants in overt homage to Un Chien Andalou, but also blithely
intercut dream and reality without distinguishing the two. Though Němec would
not see the first until the 1970s, and the second wouldn’t be made till
then, The Party and the Guests can be bookended very neatly
by The Exterminating Angel (El ángel exterminador, 1962)
and The Discreet Charm of the Bourgeoisie (Le Charme discret
de la bourgeoisie, 1972). Indeed, either of Bunuel’s titles could conceivably
be reapplied to Němec’s film when thinking of the far-reaching powers of its
white-clad, deeply sinister ‘host’, or the discreetly charming picnickers who
are generally content to go along with the film’s increasingly bizarre events
(even if it means denouncing a former companion)…
Molto, molto interessante. Il cinema ceco mi intriga parecchio, poi se è stato censurato dal regime sovietico ancora di più. Grazie!!
RispondiEliminadi Nemec (un grande!) ho visto anche
RispondiEliminahttp://markx7.blogspot.it/2012/05/demanty-noci-diamanti-nella-notte-jan.html?showComment=1371507367683
e
http://markx7.blogspot.it/2013/08/oratorio-for-prague-jan-nemec.html
per ora:)
buone visioni, mi dirai...