mercoledì 28 agosto 2013

O slavnosti a hostech (La festa e gli invitati) - Jan Nemec

regista censurato per l'eternità, avevano deciso gli invasori di Praga del 1968.
in questo film, angosciante e pessimista, che ricorda Buñuel e il teatro dell'assurdo (e non solo) , sono concretissimi la descrizione dei meccanismi del potere e la passività del suddito e l'obbedienza al potere.
un film potentissimo, da non perdere - Ismaele




…Terribile e limpidissima metafora dei regimi oppressivi e dei mezzi invasivi e subliminali che permettono ai potenti di mantenere il loro statusLa Festa e gli Ospiti non si ferma alla situazione cecoslovacca, travalicando i confini ideologici che spesso appesantiscono questo tipo di pellicole. La resistenza di fronte all'annichilimento della volontà particolare, in nome della sola volontà del potente spacciata per volontà generale, la lotta contro l'apparente stabilità che le cose e il benessere sembrano dare, assurgono nel film di Nemec a valori universali e validi di per se, senza giustificazioni politiche contingenti di alcun tipo. Ma nella visione disillusa del regista sembra non esserci spazio per il lieto fine, o meglio, sembra non esserci spazio per una fine. La messinscena non concede né pausa né possibilità di dialogo, tutti sono attori contenti di far parte ad un banchetto, anche solo come pedine adatte a consumare, procreare, lavorare, dormire, defecare. Da questo punto di vista La Festa e gli Ospiti è parente stretto, oltre che dei film già citati, di Salò di Pasolini. Tutti film fortemente contestati e, guarda caso, resi invisibili proprio alle persone verso cui avrebbero potuto avere effetto utile…

…Il Partito Comunista Cecoslovacco ha vietato invece il film pensando che il suo autore avesse satirizzato le macchinazioni del governo di Antonín Novotný, e da allora la vita di Němec fu una storia agrodolce intrecciata di arte e censura. Anche nell’Ovest il film è stato (e continua ad essere) solitamente interpretato come un’allegoria delle particolarità delle dittature di stato, delle ortodossie sociali imposte alla massa e delle minacce implicite miranti ad eliminare lo stimolo eversivo di quelli che rifiutano di conformarsi…

…The Party and The Guests is one of the signature films of the Czech New Wave, and touted for its oblique political barbs to be the most controversial of the pack. The Czech title translates as About the Celebration and the Guests, but this title that has come down to us -- one that smells of cadre and Communist bureaucracy -- seems more apt, more resonant with connotations. When this film was screened in its homeland, the caustic satire was all too obvious that it received an immediate ban. There are a lot of domestic references, it appears, in the original language which are lost in translation. What we inherit today is a document that foreshadowed a dark era in Czech history; few films are as visionary as this.

Czech banned classic attacking the Communist party using obvious but carefully constructed symbolism. A group of freethinking individuals are having a pleasant picnic when they are interrupted by a strange group of harrassing, dominating guests who turn them into guests. They draw lines, make silly rules, harrass them, until the deceivingly charming leader comes along to berate this harsh behaviour and convince them all to join a banquet in the woods. After some conflict about wrong seating arrangements, soon they are all conforming and before they know it, hunting one of their own. This is the main story but there are many more satirical details. Good but obvious.

…It’s actually closer to an absurdist satire, squarely in line with one of the most fashionable theatrical movements of the day. Originated by the Irish-born Samuel Beckett and Romanian-born Eugene Ionesco in Paris in the 1950s, it travelled particularly well to Czechoslovakia – unsurprisingly, as absurd humour is very much a Czech trait. The very different works of Franz Kafka and Jaroslav Hasek demonstrate this to perfection, as do the plays of Němec’s distant cousin (and future President) Václav Havel, whose bureaucratic satire The Memorandum(Vyrozumení,1965) mocked attempts at streamlining the language of workplace communication.
Comparisons have also been drawn between Němec’s films and the more overtly Surrealist work of Luis Bunuel. Němec’s first feature Diamonds of the Night (1964) not only depicted one of its protagonist’s faces crawling with ants in overt homage to Un Chien Andalou, but also blithely intercut dream and reality without distinguishing the two. Though Němec would not see the first until the 1970s, and the second wouldn’t be made till then, The Party and the Guests can be bookended very neatly by The Exterminating Angel (El ángel exterminador, 1962) and The Discreet Charm of the Bourgeoisie (Le Charme discret de la bourgeoisie, 1972). Indeed, either of Bunuel’s titles could conceivably be reapplied to Němec’s film when thinking of the far-reaching powers of its white-clad, deeply sinister ‘host’, or the discreetly charming picnickers who are generally content to go along with the film’s increasingly bizarre events (even if it means denouncing a former companion)…


2 commenti:

  1. Molto, molto interessante. Il cinema ceco mi intriga parecchio, poi se è stato censurato dal regime sovietico ancora di più. Grazie!!

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  2. di Nemec (un grande!) ho visto anche

    http://markx7.blogspot.it/2012/05/demanty-noci-diamanti-nella-notte-jan.html?showComment=1371507367683
    e
    http://markx7.blogspot.it/2013/08/oratorio-for-prague-jan-nemec.html

    per ora:)

    buone visioni, mi dirai...

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