martedì 18 febbraio 2014

Fövenyóra (La clessidra) - Szabolcs Tolnai

un altro film con la clessidra nel titolo (qui  l'altro, a partire dalla letteratura di Bruno Schulz).
"Fövenyóra" è un bellissimo film in bianco e nero, tratto dall'opera di Danilo Kis, uno scrittore jugoslavo, uno scrittore davvero grandissimo.
oggetto del film è la storia di Eduard e Andreas (padre e figlio) nel tempo, pedine del gioco della Storia.
da vedere anche più di una volta, se conosci i libri di Kis (se no è una lacuna da colmare).
difficile da trovare, ma ne vale assolutamente la pena - Ismaele




Andreas Sam è un giovane scrittore alla ricerca delle proprie radici e della memoria del padre scomparso nel vortice della seconda guerra mondiale. Mentre cerca di ricostruire il suo labirintico passato, invece di trovare risposte si scontra con la mai sopita vulnerabilità, l'ineluttabile condizione d'apolide, la costante nostalgia e il desiderio d'appartenenza.
Tragico ritratto di un cittadino dell'Europa centro-orientale, vissuto tra religioni e culture diverse e spesso costretto in condizione di minoranza, in un secolo di delirante furore nazionalistico e di paranoide cecità ideologica…

Wonderful poetic journey trough the writings of definitely most important Yugoslav writer of the 20th century, Danilo Kish. Its impossible to write the synopsis of "The Sands". Its not narrative film. But, brilliant photography of young Hungarian cinematographer Gergely Pohárnok finally sets the high rate to Serbian film. There aren't leading roles in this film, but somehow Nebojsa Dugalic is leading the plot. And he is good. Have to mention great performance of Lars Rudolph who appears in two scenes and completely "eats the screen". You won't have fun watching this film, and it will strike you after watching it. And it raises a long line of questions. Remember the name of Szabolcs Tolnai!

…The central figure is the tortured father Eduard (Slobadan Custic), a former chief railway inspector, who died in Auschwitz. The railways stand as a potent symbol for so much - escape, removal to captivity, a once ordered aspect of civilisation as charted by Eduard, now a scene of chaos and unpredictability. Another strand of narrative has the writer Andreas (Nebojsa Dugalic) retracing his dislocated childhood, his younger self beautifully played by Vojnic Hajduk.
Undeniably difficult, it's a film which really needs a certain basic knowledge of Kis's life to avoid bafflement, and at times veers towards pretentiousness, but it is extremely beautiful, haunting, troubling, an impressive attempt to capture the part Proustian, part Borgesian feel of things lost.
da qui

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