tratto da una storia dei fratelli Strugatzki, che scrivono sceneggiatura (il libro sarebbe meglio, dice qualcuno su imdb)
l'ispettore Peter Glebsky arriva in un albergo in una una stazione sciistica, per fare un'indagine speciale, pare che ci siano dei cattivi extraterrestri nascosti fra i turisti, compito dell'ispettore è individuarli e renderli inoffensivi.
atmosfere un po' alla Stalker, che viene girato nello stesso anno.
non è un capolavoro, ma non dispiacerà agli amanti della fantascienza - Ismaele
l'ispettore Peter Glebsky arriva in un albergo in una una stazione sciistica, per fare un'indagine speciale, pare che ci siano dei cattivi extraterrestri nascosti fra i turisti, compito dell'ispettore è individuarli e renderli inoffensivi.
atmosfere un po' alla Stalker, che viene girato nello stesso anno.
non è un capolavoro, ma non dispiacerà agli amanti della fantascienza - Ismaele
… DEAD
MOUNTAINEER’S HOTEL is a very interesting sidebar for Philip K. Dick fans, at
the most it is a fascinating and richly atmospheric, genre-blending work,
something of a flawed masterpiece, that may even get me to read some Russian
literature after all…
Muito pouco fala-se sobre o rico cinema estoniano.
Antes de diretores como Veiko Õunpuu e Sulev Keedus, que hoje são relativamente
conhecidos, a Estônia abrigou diretores como Arvo Kruusement e Grigori
Kromanov, dois esquecidos e ousados realizadores do país báltico. Este texto
tem o intuito de restaurar um pouco da alma de Kromanov, partindo da análise de
uma de suas maiores obras.
“Não haverá, / Além da morte e da imortalidade, / Qualquer
coisa maior? Ah, deve haver / Além da vida e morte, ser, não ser, / Um
inominável supertranscendente, / Eterno incógnito e incognoscível!”, diz
Fernando Pessoa. “Hotel do alpinista morto” é baseado no livro de ficção
científica de detetive, de mesmo nome, dos conhecidos Irmãos Strugatsky, também
autores de “Roadside Picnic”, livro que gerou “Stalker” de Tarkovsky. O poema
de Pessoa transmite bem a atmosfera daquilo que a obra de Kromanov propõe. O
filme é uma grande joia, uma raridade, não há notícia de outras ficções
científicas no nível de “Hotel do alpinista morto” realizadas na Estônia…
… This is such a strange, strange movie. The characters
are absurd, the sets surrealistic - but still minimalistic. It looks gorgeous,
the snowy mountains surrounding the place, the clear sky... and yet something
is terribly wrong. It's more of an absurd play than a typical thriller, even if
its also a very typical Agatha Christie-esque mystery - who did it? And what
did that person do? Because nothing is straight here, everything zick zacks
through the twisted melodrama.
When the final revelation comes...
it's not that surprising. It's quite clear everything can happen in this story,
but it's a fun twist - and a bit sad. Why? Because it leads us to the cynical
world of us, the people. How some of us are so obssessed with doing the right
thing we doesn't understand that it might be wrong to follow the rules.
It's a story about how we (=
Glebsky) should live our life a little more by the rule of civil disobedience.
I've always felt that's the right thing to do, but there's too many stupid
fucks out there destroying mankind.
Maybe that's the punishment for us
- for being so damn stupid?
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