domenica 25 maggio 2014

Fat city (Città amara) – John Huston

i primi minuti e gli ultimi minuti sono di una bellezza e di una potenza che lasciano senza parole, in mezzo c'è solo grandissimo cinema, quello di John Huston.
è un film sul pugilato, ma sopratutto sul sogno americano ("uno su mille ce la fa", cantava Gianni Morandi).
grandi interpreti, Stacy Keach e Jeff Bridges sono straordinari, come è straordinario il personaggio del pugile messicano, che ha colpito forte Roger Ebert, pugile silenzioso e vittima sacrificale, è apparso solo in questo film.
Sixto Rodriguez si chiama, quello che Roger Ebert non sapeva è che quel nome è lo stesso del protagonista di "Sugar man".
non perdetevi "Fat city", c'è il Cinema dentro - Ismaele





…In questa ballata dai toni malinconici, Huston non risparmia niente a nessuno. “Fat City” è uno dei suoi film migliori: un ritratto del mondo del pugilato feroce e disperato, diretto con una lucidità impressionante, ottimamente interpretato sia da Stacy Keach (Billy Tully) che da Jeff Bridges (Ernie Munger). Magnifica la fotografia di Conrad L. Hall, i cui colori incorniciano impietosamente le facce dolenti dei protagonisti e gli ambienti miseri nei quali gli stessi si muovono.
Sui titoli di testa, Kris Kristofferson canta la bellissima “Help Me Make It Through The Night”. “Fat City” è un film amarissimo.

The Stockton in his film exists in an America we tend to forget about these days. It is the other side of the image preferred by chambers of commerce. The characters live their lives in fly-stained walk-ups with screen doors that bang in the wind. They hang out in the kind of bar that advertises in its window the price of a shot and a beer. They know in their bones it will take a miracle to get them out of their lives, because they know (accurately) that they don't have what it takes. So they dream, and bank on long shots. Even after all the hours of training and roadwork and pep talks, the boxers in "Fat City" feel little confidence in themselves. They substitute brag for optimism…
…The one performance in the movie I'm sure I will never forget comes from Sixto Rodriguez, an actor who doesn't have a single line of dialogue. He plays a Mexican fighter, who once, briefly, had a reputation, and is brought in by bus to fight Tully. He comes to the stadium surrounded by a vast silence and loneliness. He urinates, and there is blood, and we know his secret. He is in such pain he can barely stand. But he goes out and fights and loses, and gives Tully a moment of glory that (we know) is so small as to hardly be measurable.
A few critics of "Fat City" found it too flat, too monochromatic. But this material won't stand jazzing up. If Huston and Gardner had forced the story into a conventional narrative of suspense, climax and resolution, it would have seemed obscene. There just isn't going to be any suspense, climax, or resolution in the lives of these people: Just a few moments of second-hand hope that don't even seem worth getting very worked up about at the time.

En la contemplativa y muy inspirada caligrafía de Huston, y en la temperatura templada que a las imágenes confiere la estupenda labor del operador lumínico Conrad Hall, uno termina por darse cuenta de que, a la postre, Fat City no se limita a la radiografía de unos personajes y una coyuntura (la del perdedor), y quizá se está atreviendo a ir mucho más allá, a reflejar el paso del tiempo y su peso inescrutable. Se está refiriendo a la condición de la existencia humana, en toda su espesura, que abraza lo trágico tanto como lo ordinario, lo trascendente tanto como lo inane. O en cualquier caso abraza, sobre todo, lo irremediable de su curso.
da qui

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