tratto
da uno straordinario romanzo di Marlen Haushofer (qui),
in forma di diario di una sopravissuta a qualcosa di terribile e misterioso, e
prigioniera in una valle, all’interno di pareti trasparenti e impenetrabili.
interpretato
da Martina Gedeck (“La vita degli altri” – “La banda Baader Meinhof”), davvero
brava a rendere la disperazione e la forza di una donna che vive nella paura e
nella solitudine, con un cane eccezionale, una mucca e una gatta.
è un
film dove non ci sono dialoghi, solo lo sforzo di vivere senza prospettive,
senza speranze.
il libro
è diverso ed eccezionale, e si trova in italiano, il film purtroppo non è mai
uscito da noi, ma merita davvero di essere visto – Ismaele
ps:
nel film c’è un errore nel montaggio, una distrazione (“goof”, in inglese), trovato?
…Gedeck’s
performance is thouroughly absorbing, and intelligently played. Her ‘report’
expressing her feelings and observations is lain over the whole film, and has
an almost hypnotic quality to it, although a sparser use would be more
effective. The woman herself (never named) is a classic Austrian stoic;
she does not rage against the wall, and only briefly falls into despair before
adapting to her situation. As Aristotle said ‘Man is a social Animal’, so the
woman takes to caring for her animals and nurturing her herd instinct. Without
company or caring for others, it’s implied that we lose our souls or what it
means to be human…
…It's not a movie
for the masses. I'd say, it's a movie for only two audiences: fans of the book
and arthouse aficionados - but these two audiences will (probably) fully
embrace it. "Die Wand" is a very slow, very quiet drama about the
urge to survive, the positive and negative sides of loneliness, the
carelessness of nature and the expendability of humanity, including some
serious criticism on the patriarchal society, and social criticism in general…
… Non ci sono guerre interne, lotte per il potere, misteriose
apparizioni. C’è invece una donna, sola e isolata dal mondo, che si trova a
dover dare un nuovo senso alla propria vita. Prima è solo sopravvivenza, con i
disperati tentativi di superare il muro e l’affannosa ricerca del cibo, poi è
la ricerca di un nuovo modo di vivere, grazie alla scrittura di un diario e all’amicizia con gli animali che la circondano.
Proprio l’uso del diario come stratagemma per ovviare alla mancanza di dialoghi
in una sceneggiatura con un’unica protagonista è l’elemento che rende il film
stesso quasi un’opera letteraria, in grado di comunicare perfettamente con le
potenti immagini della natura scelte dal regista e con un sonoro (sia quello
dei rumori della montagna, che quello delle musiche) che è sempre al centro
dell’attenzione...
…Sealed in a
natural environment, with only her friends' dog and some other animals as
company, the woman begins a descent into a state of nature not unlike that of
Vincent Gallo's own nameless protagonist from Jerzy Skolimowski's more
psychologically rich Essential Killing.
Just as Pölsler, who at times resorts to a
heavy-handed use of slow motion to overemphasize the dramatic nature of the
story's events, exhibits too little trust in his visuals to convey the film's
message, he shows even less trust in the audience's ability to follow both the
plot and the implications of his protagonist's actions without quick, sometimes
even preemptive explication. Gedeck's heroine has little recourse but to hunt
for her food; however, she can't get rid of her disgust for doing so…
…I have very mixed feelings about this one, and it’s tough to write
about. I was very grateful to have this be a movie club selection,
because the discussion afterwards was valuable in sorting my thoughts. It
was also more stimulating than the film itself. Maybe this is the mark of
a great film? But I don’t feel in my heart it was a great film.
There are interesting things about it, and it did promote good discussion… but
I had some problems with the execution. What some saw as intriguing
ambiguities I saw as a lack of direction. Despite my somewhat low rating
here, I’m glad I saw it and got a chance to talk about it with others.
…Sur un rythme soporifique, "Le Mur invisible"
s’enferme progressivement dans l’univers qu’il a créé, fermant sa porte aux
spectateurs, rendant le film ainsi profondément hermétique. Martina Gedeck (connue
dans nos contrées principalement pour "La Vie des Autres") réussit
pourtant une prouesse artistique époustouflante, mais en vain… La voix-off
omniprésente – la protagoniste principale n’ayant aucune réplique, tous ses
dires sont délivré par le biais de la voix-off – finit même par gâcher la
poésie de l’image. Le poids des mots écrase alors la magie que
voulait créer le réalisateur, et le réalisme méticuleux de la mise en scène
finit par agacer. Certes,
Pölsler nous livre une œuvre mystique et atypique, tout en parvenant à
magnifier la nature, mais il oublie de convier le spectateur à ce voyage
initiatique. Dommage…
da qui
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