se uno non sa niente di calcio e crede che non sia interessante, se uno ha sentito parlare di Garrincha, ma non lo conosce, e non ha visto i suoi dribbling ecco il film per superare pregiudizi e colmare lacune - Ismaele
qui il film completo, in portoghese
…Considerato oggi uno dei migliori documentari sul calcio mai
realizzati in Brasile, la pellicola non
fu apprezzata da parte dei contemporanei. Secondo il critico Antônio Moniz
Viana il film sarebbe stato realizzato da "qualcuno a cui il calcio non
piace". Ciò fu dovuto al fatto che esso mostrò il rapporto del
protagonista con tale sport non solo nel suo aspetto meramente ludico, ma anche
come fonte di problemi. Questi sono determinati dalla sovrapposizione della
figura dell'"idolo" a quella dell'"uomo", con conseguente
produzione di un effetto alienante. Tale prospettiva
è dovuta alla chiave di lettura politica con cui Andrade, cineasta impegnato,
interpreta il personaggio…
da qui…O próprio nome do filme, referência ao histórico coral Jesus, alegria dos homens, de Bach, sugere o uso da música erudita. Muito ao gosto de Joaquim Pedro, ela aparece em certos momentos para compor algumas das passagens mais belas do filme. Uma delas é a digressão sobre os motivos da paixão popular pelo futebol, com imagens das arquibancadas acompanhadas por um concerto de órgão. Em outra passagem – talvez a mais criativa do longa – a música erudita transforma tomadas simples de um treino do Botafogo em um verdadeiro balé clássico. Essa inteligente justaposição de som sobre imagem revela o amplo domínio de linguagem do autor Joaquim Pedro…
Garrincha, Joy of the People is an affectionately rendered and
thoughtful, if somewhat idealized portrait of Manoel Francisco dos Santos,
affectionately called "Garrincha", the Brazilian football star
considered to be one of the country's greatest players ever, second only to
soccer legend (and former team mate), Pelé. Nicknamed Garrincha - "little
bird" - for his awkward stance resulting from a birth defect that produced
a sideways curvature of his legs, Garrincha is a quintessential working class
hero - a native son from the impoverished textile mill town of Pau Grande whose
mediocre job performance at the factory was overlooked only because of his
ability to lead the local team to victory during weekend competitions. Assembled
as a collage of still photographs, newsreel archives from the 1958 and 1962
World Cup tournaments, and present-day documentary footage of Garrincha's
modest home life with his wife and daughters in his boyhood town (a house that
was given as a gift by local businesses after his performance at the 1958 World
Cup finals), the film also serves as a whimsical metaphor for the essence of
Brazilian culture, where the everyday drudgery, alienation, and competition
inherent in urban existence gives way to the fleeting escapism and solidarity
of a national sport - where the erasure of indigenous identity and the
pressures of modern civilization in the delusive quest for a post-colonial
European ideal is briefly trumped by the idiosyncratic sight of a quirky, superstitious,
simple living, native footballer with crooked knees and killer dribbles.
da qui
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