piove e se non piove c'è sempre l'acqua e un'umidità pazzesca alla quale non si sfugge.
tre ragazzi e una ragazza sono la gioventù bruciata i Taiwan e del mondo sviluppato, niente dialogo a casa, la scuola è una noiosa perdita di tempo, si trovano lavoretti precari, rubare un po' è comodo, anche prendendosi grossi rischi, l'amore non vince mai, la droga delle macchinette mangiasoldi è fortissima, insomma è un film di attualità, del 1992.
Tsai Ming-liang non dà giudizi, il film è cronaca familiare, cronaca di amori che non ci sono, piccole vendette e violenze.
Tsai Ming-liang ci fa sentire a disagio, quell'umidità si appiccica anche a noi - Ismaele
tre ragazzi e una ragazza sono la gioventù bruciata i Taiwan e del mondo sviluppato, niente dialogo a casa, la scuola è una noiosa perdita di tempo, si trovano lavoretti precari, rubare un po' è comodo, anche prendendosi grossi rischi, l'amore non vince mai, la droga delle macchinette mangiasoldi è fortissima, insomma è un film di attualità, del 1992.
Tsai Ming-liang non dà giudizi, il film è cronaca familiare, cronaca di amori che non ci sono, piccole vendette e violenze.
Tsai Ming-liang ci fa sentire a disagio, quell'umidità si appiccica anche a noi - Ismaele
…Con
una fotografia livida e piena di fascino, un'atmosfera avvolgente per il suo
andamento realisticamente lento, una colonna sonora ritmica e ossessiva, e una
regia che guarda alla nouvelle vague francese ma soprattutto ad Antonioni e
Tarkovsky (con il quale condivide l'attrazione per l'acqua e l'umidità), TML
esordisce con un film con i fiocchi e uno stile già perfetto, che in seguito
"limerà" giusto un po' per renderlo ancora più sobrio ed essenziale
…Tsai makes me care, he makes me want to see what
happens to these kids, if they ever will care, what the true depth of their
indifference will end up being, and so on. Tsai draws me in and I enjoy the
ride, it’s all about kids keying motorcycles and jumping for joy in their
underwear, and I love it.
When a director wants to show me a group of people
with aimless, directionless lives, I get a little suspicious: How do I know
this isn't just a ploy to divert attention from the possibility that there's
just plain nothing going on? But a good director can make a good movie about
nearly anything, and Rebels of
the Neon God is surprisingly
haunting, attention-getting and -retaining for a movie where very little
actually happens…
…Rebels’ plot focuses most intently on the gradual, inevitable
social withdrawal of Hsaio Kang (played by nonprofessional actor Lee
Kang-sheng, who has appeared in each of Tsai’s subsequent features), a young
slacker who still lives with his discontented parents. Seemingly friendless at
the start of the film, he only recedes further into his insular world as the
movie progresses. Each attempt that he makes to reach out to another, whether
it’s his father, a peer, or a girl, is impeded, resulting in what feels like
his nearly total emotional isolation. By the time the film has built to its
chilling climax, it has presented in its main character a veritable plethora of
antisocial behavior. Because Tsai does such an excellent job of examining the
environment that Hsaio Kang lives in, however, his transgressions disturbingly
seem less the actions of a social deviant than of a person who is responding to
his surroundings in the way that his world has conditioned him to.
…Tsai Ming-liang presents a
harrowing, austere, and poignant examination of urban decay, amorality, ennui,
and alienation in Rebels of the Neon God. Introducing recurring
elements that would come to define the essence of Tsai's droll, minimalist, and
idiosyncratic cinema,Rebels of the Neon God is a complex and metaphoric film that
examines familiar Tsai themes: the ubiquitous presence of water (incessant
rainstorms, the flooded kitchen floor of Ah-tze's apartment, Ah-ping's
disclosed interest in Ah-kuei at a public toilet); the violative nature of the
confined, shared spaces inherent in urban living (the opening shot of the
telephone booth theft, Ah-tze's unexpected intrusion while Ah-kuei uses the
bathroom, Hsiao-Kang's persistence in following Ah-tze), and the regression of
human behavior to base instincts (Ah-tze's acts of vandalism and theft, and
Hsiao-Kang's revenge). Through awkward and acutely wry scenes of prolonged and
oppressive silence, odd actions, and instinctual behavior, Tsai confronts
issues of identity, spiritual bankruptcy, and emotional disconnection with
compassion, pathos, and humor. As a weary and distraught Ah-kuei hopelessly pleads
"let's leave this place", she articulates a profound and
compassionate anthem for a lost and marginalized generation foundering in the
inertia of technology and modernization, complacently worshipping a hedonistic,
and ultimately false, god.
da qui
Credo sia ormai l'unico film di Tsai che non ho ancora visto. E giù con l'acqua ;)
RispondiEliminaMolto sentito il tuo scritto, complimenti Ismaele!
tutti i film, in qualche modo, parlano all'umano che è in noi, certi film ancora di più, questo è di quelli.
Eliminae grazie per i complimenti :)