venerdì 8 agosto 2014

Cavale – Lucas Belvaux

Bruno è entrato in galera quando la Rivoluzione era nell'aria, ci passa qualche lustro, evade e cerca di riallacciare vecchi contatti.
una compagna, quella da cui lui si aspettava di più, ha cambiato vita, ma si sent in dovere di aiutarlo ancora.
Bruno intanto sistema qualche conto in sospeso, qualcuno paga debiti e tradimenti passati.
Bruno crede che il mondo sia ancora quello "pre-rivoluzionario" di prima, la realtà è un'altra, ma lui non ci crede, o non vuole crederci, vive dei miti e delle speranze di prima.
il film ha una geometria, una linearità esemplare, Bruno ha degli obiettivi da raggiungere, ci riesce in parte, poi dovrà continuare a fuggire, verso l'Italia.
curioso che la realtà storica dell'ultimo quarto di secolo del novecento è stata di "rivoluzionari e "terroristi" italiani che riparavano in Francia.
un gran bel film, da vedere - Ismaele





Lucas Belvaux possiede quello che la maggior parte dei cineasti vorrebbe avere, uno stile. E' la cosa più evidente fin dalle prime immagini, concise, efficaci, conseguenti di questo thriller…

Avec subtilité, il nous révèle une partie des drames qui se jouent derrière des visages à la façade anodine. Catherine Frot, glaciale et volontaire, cache un passé sombre, en lien avec le fameux terroriste échappé, mais que la maternité lui pousse à oublier. Lucas Belvaux, sous des airs d'amant parfait, abrite un activiste d'extrême gauche que la prison n'a réussit qu'à enfermer dans osn idéalisme d'un autre âge…

…In the Melville tradition, dialogue is minimal and explanation non-existent. It doesn't hugely matter that you discover later that Bruno was a terrorist of the far left, a front line political activist, whose belief in the cause - The Popular Army - has not diminished after 20 years inside.
The film asks, "Who is this guy?" and "How is he going to survive with the entire police force on his tail?" The question is, can you empathise? Are rudimentary disguises sufficient to fool the filth? Why doesn't he leg it over the Italian border when he has the chance, rather than hang about at the centre of danger?...

…With very little dialog, Belvaux tells his compelling story in the actions of his characters--fascinating, involving and extremely complicated. Not only does the plot twist and turn, but the wonderfully played characters are all forced to make difficult decisions that often have fatal consequences. Our emotional link to the story is, surprisingly, not Frot's moving wife and mother, caught between an old alliance and a new reality; it's Bruno's bullheaded refusal to accept that fact that the world is not the same as when he went away. And Belvaux plays it brilliantly, with a tragicomic pathos that focuses on his inner resolve and growing confusion: a zealot without a cause. Meanwhile, the film looks terrific--grainy, moody and intense. And the mixture of violent revenge and political idealism is a potent one! The script seems effortless in the way it builds real tension and establishes even the smaller characters with insinuating details and subtext. Yes, it's a bit confusing and elusive, but it's also fascinating and involving right up to the clever and offbeat conclusion.
da qui

Nessun commento:

Posta un commento