bravo come sempre Roy Scheider, si aggiunga la regia di John Frankenheimer, e allora si capisce che è un film che merita - Ismaele
…The story of "52
Pick-Up" is basically revenge melodrama. No thriller fan is going to be
very astonished. What matters is the energy level and the density of detail in
the performances. This is a well-crafted movie by a man who knows how to hook
the audience with his story; it's Frankenheimer's best work in years. And if we
can sometimes predict what the characters will do, there's the fascination of
seeing them behave like unique and often very weird individuals. They aren't
clones. I have gotten to the point where the one thing I know about most
thrillers is that I will not be thrilled. "52 Pick-Up" blind-sided
me.
…From the
start to finish the film plays just like a Leonard novel. A new-money business
man (Scheider) is blackmailed by three sleazy characters after having an affair
with a sexy 22-year-old. They plan on giving video tapes to Mitchell's wife if
they don't get 105-thousand from the business man. John Glover (playing one of the thugs Alan Raney) would say what
everyone in the movie audience was probably thinking after seeing that
Mitchell's wife is Ann-Margret and girlfriend is Kelly Preston, “I like your taste in
women!” At first, the criminals have the upper hand catching Harry Mitchell off
guard. They assume Mitchell is soft and will fold quickly. They turn out to be
wrong when Mitchell fights back. With a few clues, he searches for his
blackmailers identities in the dark corners of L.A.'s strip clubs and adult
film world. Eventually he finds all three men and (in classic Leonard style)
trick them into turning against each other. Lots of twists and turns follow
ending with an extremely satisfying climax…
Grande noir, tra i più cattivi realizzati negli
anni 80 (e purtroppo tra i meno conosciuti). Crudo, violentissimo,
coinvolgente, ricco di suspense, e con una messa in scena da parte di
Frankenheimer (in grande spolvero) semplicemente magistrale: la rete di
ricatti, prostituzione e omicidi in cui viene intrappolato Harry, oltre a
trasmettere molta angoscia, è quanto di più sporco e squallido si possa
immaginare (come per "Velluto Blu" di Lynch); alcune sequenze
(davanti alle quali sarà impossibile rimanere indifferenti, vedere scene della
Preston trucidata o della tortura con il cuscino alla povera Vanity) sono di
una violenza inaudita; e dulcis in fundo, alle performance lineari e poco
incisive di Scheider (messo con le spalle al muro) e Margret (troppo di contorno)
fanno da contraltare quelle spietate e raggelanti di Glover (bastardo come
pochi) e Williams III (psicopatico totale, fa venire la pelle d'oca solo a
guardarlo), due grandi caratteristi che finiscono, con la loro cattiveria, per
rubare la scena a tutto e a tutti. State sicuri che non ve li dimenticherete.
Unica pecca: il finale, poco originale e troppo, troppo americano.
da quiUnica pecca: il finale, poco originale e troppo, troppo americano.
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