un film eccezionale, non urlato, succedono le cose più terribili, la regola è sempre "mors tua vita mea", una storia di tedeschi e kapò, e vittime sacrificali, che non dà tregua, crudele.
da non perdere - Ismaele
Dans un
camp de concentration de la Seconde Guerre mondiale, un officier nazi jette un
prisonnier politique allemand et un juif français dans un enclos. Par jeu
pervers, il promet la vie sauve à celui qui aura tué l’autre avant le
lendemain. Pendant ce temps,
d’autres prisonniers veulent tenter de le faire sortir. Armand Gatti ayant
lui-même été prisonnier en Allemagne, l’univers terrible qu’il nous décrit est
certainement celui qui qu’il a vécu. Son film est indéniablement l’un des
témoignages les plus forts sur ces camps de concentration où des hommes sont
détenus parfois depuis plusieurs années dans des conditions épouvantables. Ce
face à face en huis clos nous permet de mieux comprendre leur état
psychologique, comment ils conservaient leur humanité, refusant
la poussée d'une certaine animalité. Armand Gatti filme assez près de ses
personnages, souvent avec une certaine pénombre, réduisant l’univers au cadre
de l’image, se concentrant sur les hommes. L’Enclos reçut le Prix de la Critique à Cannes
en 1961 puis sombra dans un oubli presque total. Il est à nouveau disponible
aujourd’hui et ce n’est que justice car l’Enclos est un film fort et puissant qui
mérite d'être vu.
“When I studied, I met a filmmaker who decided for me,
in a way , what I was going to become. It was Armand Gatti who brought us
together.” –Jean-Pierre Dardenne at his 2009 Cannes masterclass
“Film is a system that allows Godard to be a novelist,
Gatti to make theater, and me to make essays.” –Chris Marker
…From its bravura
opening shot that disorients the viewer by rotating and tilting down from a
picturesque cloud to a rock quarry, the credit sequence of L’Enclosis its most visually
striking: lines of concentration camp prisoners silently trudge over the
desolate landscape, the black-and-white imagery emphasizing the dry, dusty
terrain and harsh shadows. (The cinematographer, Robert Julliard, had
previously shot Rossellini’s Germany
Year Zero and Clément’s Forbidden Games.) The muted
sounds of crunching stone and falling gravel intensify the sense of physical
toil, but the setting exists in an abstracted space with compositions that
fragment prisoners and relegate guards to the background–a world both immediate
and removed…
L'ouverture du film est
superbe et grandiose : une carrière où grouillent des larves humaines qui
montent des blocs de pierre au long d'un terrible escalier de pierre où le
moindre faux pas signifie la mort, sous les balles des SS ou l'écrasement sur
les rochers.
Marcel MARTIN
Marcel MARTIN
L'œuvre indispensable est
faite et elle est parfaite. On ne pouvait la concevoir avec plus de sûreté,
d'honnêteté, de tact. Tous les aspects de l'abominable univers des camps de
concentration sont présentés, organisés, autour d'une situation qui ne pouvait
exister que là.
Maurice DRUON
Maurice DRUON
Beau sujet de tragédie
classique. La haine justificative qui pousse l'un contre l'autre ces deux
gladiateurs de l'Enfer que les seigneurs SS du haut de leur mirador voudraient
bien voir s'entredéchirer comme deux bêtes.
Jean-Louis BORY
Jean-Louis BORY
"L'Enclos" me
devint, dès ses premières images, la transcendance mystérieuse d'un
documentaire tourné au coeur même de la haine par quelque diable boiteux. Car
on s'étonne qu'un appareil puisse enregistrer les preuves d'un crime sans que
les criminels s'en aperçoivent et ne le détruisent. (...) "L'Enclos"
témoigne au même titre que "Nuit et brouillard", le film d'Alain
Resnais. Il témoigne avec une puissance irrésistible. (...) Ils nous empoigne
par la peau du cou. Il nous jette face à face avec cette tête de Méduse par
laquelle notre courage doit se laisser pétrifier et convaincre."
Jean COCTEAU (Lettres
françaises)
"L'enclos" is completely forgotten today. A demanding,ambitious
uncompromizing work,it was completely overshadowed by the so-called
masterpieces of the French nouvelle vague.And however "l'enclos"
remains unique;it's not an entertaining movie, it's not "Hart's war" or
"the great escape" .It's something different,terribly different.
In a concentration camp,a kapo asks one of the prisoners to kill one of his mates.One of the officers saw the whole scene:it gives him a spooky idea:why not repeat it with two other prisoners, a French Jew and a German political prisoner(such a character was not that much obvious in the early sixties ,and might explain the commercial failure of the movie:only 15 years had passed since the end of WW2)?.They lock both of them in an enclosure (check the title ) and tell them that they have to fight and the survivor's life will be spared .I will not reveal what happens next because the script is very elaborated and it would be a spoiler.
The two officers call that an "experiment" ,they are sure that the German Aryan is bound to kill the "inferior" Jew.They make a bet.But the "result" will be totally unexpected ,so unexpected that even in one of the most somber conclusions that was ever filmed,some sunlight does break through.I'm almost sure that if some producer saw this film,he would fatally think of a remake . If it made people feel like watching Gatti's work,why not?
In a concentration camp,a kapo asks one of the prisoners to kill one of his mates.One of the officers saw the whole scene:it gives him a spooky idea:why not repeat it with two other prisoners, a French Jew and a German political prisoner(such a character was not that much obvious in the early sixties ,and might explain the commercial failure of the movie:only 15 years had passed since the end of WW2)?.They lock both of them in an enclosure (check the title ) and tell them that they have to fight and the survivor's life will be spared .I will not reveal what happens next because the script is very elaborated and it would be a spoiler.
The two officers call that an "experiment" ,they are sure that the German Aryan is bound to kill the "inferior" Jew.They make a bet.But the "result" will be totally unexpected ,so unexpected that even in one of the most somber conclusions that was ever filmed,some sunlight does break through.I'm almost sure that if some producer saw this film,he would fatally think of a remake . If it made people feel like watching Gatti's work,why not?
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