Srdan Golubovic ha fatto pochi film, questo è il secondo che vedo, dopo Krugovi (Circles), e anche Klopka è memorabile.
ottima sceneggiatura e bravissimi attori, tra cui Miki Manojlovic, in una piccola, ma fondamentale, parte.
siamo a Belgrado, dopo la guerra e la globalizzazione, tutto è in vendita, tutto si vende e si compra, anche le vite umane hanno un prezzo.
un bambino malato, un'operazione decisiva, due ottimi genitori, una proposta irricevibile, e poi succede tutto.
grande film, fosse arrivato da Hollywood sarebbe stato nei nostri cinema un mese, e sarebbe stato nella cinquina degli Oscar.
cercatelo, non ve ne pentirete, promesso - Ismaele
ottima sceneggiatura e bravissimi attori, tra cui Miki Manojlovic, in una piccola, ma fondamentale, parte.
siamo a Belgrado, dopo la guerra e la globalizzazione, tutto è in vendita, tutto si vende e si compra, anche le vite umane hanno un prezzo.
un bambino malato, un'operazione decisiva, due ottimi genitori, una proposta irricevibile, e poi succede tutto.
grande film, fosse arrivato da Hollywood sarebbe stato nei nostri cinema un mese, e sarebbe stato nella cinquina degli Oscar.
cercatelo, non ve ne pentirete, promesso - Ismaele
…"The Trap" racconta una
storia del nostro tempo, descrive la crudele realtà della società contemporanea
in cui, per necessità, anche chi apparentemente conduce una vita tranquilla può
da un momento all’altro sprofondare nel baratro. Non vuole essere un film che
suggerisce cosa sia giusto e cosa sbagliato, ma semplicemente descrive con
lucida drammaticità cosa può accadere ad un uomo quando è costretto per amore
filiale a fare delle scelte che probabilmente non avrebbe mai pensato di poter
fare…
Thriller
serbo poco conosciuto, vale la pena di scoprirlo. Una buonissima regia che sa
mettere angoscia e molto disagio. I personaggi del film vengono devastatati
psicologicamente piano piano, vuoi per la preoccupazione per la malattia del
figlio, vuoi per la varie difficoltà a cui viene sottoposto il padre. Non
lascia scampo, nemmeno la fine. Anche le interpretazioni sono perfette. E' da
vedere.
…El progresivo deterioro interior y exterior de
la pareja protagonista, paralelo al declive físico de su vástago, permite a
Srdan Golubovic abrir sus intenciones al dibujo de una radiografía que alcanza
todos los estratos sociales de la ciudad, desde la miseria infantil a los
grupúsculos enriquecidos con el tráfico de armas. Con verismo palpable y una
dirección inteligentísima, que encadena con pretendida imperfección largos
encuadres estáticos e imposibles rupturas de planos, la historia atrapa en su
brutal sinceridad desangelada, en el cariño casi inmediato del público hacia
unas figuras entrañables de puro identificables. Impredecible pese a sus
presuposiciones, “The trap” sacude la conciencia a ritmo de thriller y
cala desde la insondable profundidad del drama familiar. Obligada.
A harsh, existential thriller, this,
which is also a terrific portrait of life in the grey, hopeless suburbs of
contemporary Belgrade.
Mladen and Marija are both professionals, he an architect, she a teacher, who nevertheless, working for the state, are relatively poor. So when their young son is suddenly diagnosed with a life-threatening condition that only a trip to a specialist hospital in Germany can put right, there is no way they can afford it, and their lives are ripped apart as they realise their powerlessness. No-one can help, so Marija puts an ad in the newspaper (apparently a common resort) asking for financial help.
A response from a mysterious caller presents Mladen with an offer he cannot accept yet can hardly refuse since the life of his son is at stake. It's stomach clenching, unbearable to watch, as this everyman is forced into an evil act which will hopefully save his son. Ironies pile upon ironies, as he descends into a spiral of guilt. What would you do to save your child's life?
Meanwhile in the streets, in the post-Milosevic 'society in transition', wealth and poverty co-exist in a corrupt dead-hearted society where criminals with expensive cars can do as they please and little boys live on the margins washing car windscreens.
All framed by a 'confession' by Mladen to an unknown listener, the stunning ending can be seen as the ultimate tragedy, or a kind of redemption. A member of the audience remarked on its utter sadness. It's a sad country,' responded the director.
Mladen and Marija are both professionals, he an architect, she a teacher, who nevertheless, working for the state, are relatively poor. So when their young son is suddenly diagnosed with a life-threatening condition that only a trip to a specialist hospital in Germany can put right, there is no way they can afford it, and their lives are ripped apart as they realise their powerlessness. No-one can help, so Marija puts an ad in the newspaper (apparently a common resort) asking for financial help.
A response from a mysterious caller presents Mladen with an offer he cannot accept yet can hardly refuse since the life of his son is at stake. It's stomach clenching, unbearable to watch, as this everyman is forced into an evil act which will hopefully save his son. Ironies pile upon ironies, as he descends into a spiral of guilt. What would you do to save your child's life?
Meanwhile in the streets, in the post-Milosevic 'society in transition', wealth and poverty co-exist in a corrupt dead-hearted society where criminals with expensive cars can do as they please and little boys live on the margins washing car windscreens.
All framed by a 'confession' by Mladen to an unknown listener, the stunning ending can be seen as the ultimate tragedy, or a kind of redemption. A member of the audience remarked on its utter sadness. It's a sad country,' responded the director.
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