lunedì 6 agosto 2018

Bent - Sean Mathias

pare che sia a Fassbinder che a Costa-Gavras sarebbe piaciuto girare un film su questa storia, ma le cose poi sono andate diversamente.
la prima parte è ambientata a Berlino, quando i nazisti già erano al potere assoluto, fra feste e amori.
poi si parte per un viaggio in treno, terribile, nelle mani di nazisti sadici e superassassini, e si arriva al campo.
bravissimi gli attori, ma se pure uno ha da criticare ascolti la musica, è di Philip Glass in persona, e ne intuirà la grandezza.
un gran film, con una musica straordinaria.
buona visione - Ismaele


QUI il film completo, con sottotitoli in francese



"Bent" tells a heartrending love story, set against the backdrop of the Holocaust. I could describe the film in solemn pieties, but that would be too easy. The more deeply it descends into horror, the more alarming its agenda becomes, until finally I'd had enough: The material is not worthy of its setting…

Un lampo, Bent del regista teatrale e scrittore Sean Mathias, tratto dal dramma scritto venti anni fa da Martin Sherman. Un film che racconta la tragica avventura esistenziale di due omosessuali imprigionati e deportati nel campo di concentramento di Dachau, le loro difficoltà nel relazionarsi e l'alienazione di lavori inutili che riflettono l'impossibilità di una spiegazione razionale della loro prigionia. Mathias ne fa un film rispettoso della superba sceneggiatura di Sherman, stilizzando la narrazione attraverso la creazione di opposti poli scenografici (la magniloquenza del mondo libero e perverso, lo squallore caratterizzato dalla totale assenza di colore del microcosmo della cattività), ed in virtù di una sapiente scelta dei tagli delle inquadrature (il rapporto sessuale senza contatto tra i due amanti è un capolavoro di scarnificazione drammatica). Un melodramma sulla capacità del prendere coscienza della propria dignità e sul valore dell'amore nelle situazioni estreme, che trova la sua sublimazione in un surplus di simbolismo e di emblematicità narrativa.

Le spectateur, après vingt minutes d’un film assez hystérique, se retrouve plongé dans l’univers concentrationnaire, fait d’humiliations, de tortures physiques et morales. Le grand mérite de Bent (1997) est de décrire avec une grande justesse l’état d’esprit des prisonniers, partagés entre abattement, combativité et volonté de vivre à tout prix. Il insiste notamment sur le soutien moral que les détenus manifestaient les uns envers les autres. Ainsi, il nous bouleverse à plusieurs reprises, notamment lors de la plus originale scène d’amour de l’histoire du cinéma - nous en laissons la surprise aux spectateurs. La magnifique partition musicale de Philip Glass est également pour beaucoup dans l’efficacité redoutable de ce film qui contribue, à l’instar du documentaire Paragraphe 175 (2000), au devoir de mémoire. Les acteurs, dans des rôles très difficiles, sont tous excellents, tandis que Mick Jagger s’amuse à jouer avec son image avec beaucoup de délectation durant sa courte apparition. D’une dureté implacable, Bent est un film étrange, poétique et troublant qui ne devrait laisser personne indifférent.

Fassbinder and Costa-Gavras both wanted to film Martin Sherman's 1979 play about gay persecution under the Nazis, but it was theatre director Mathias who finally got it on screen. In this visually daring adaptation a ruined power station on the Clyde stands in for '30s Berlin, and Dachau is represented by a disused cement factory outside Tring. Owen and Bluteau are the gay men, Max and Horst, who trace a line between these points. Leaving the decadent nightlife over which Jagger's club owner, Greta, holds court, the two eventually meet in line at the concentration camp. Horst wears the homosexual's pink triangle and Max has been trying to pass as a Jew. That way, he reckons, he's not quite the lowest of the low. Although Sherman's ranking of the gays as even more oppressed than the Jewish prisoners seems unnecessary, the anger behind his screenplay is never in doubt. Life on the run keeps the first half moving, but it's hard to connect with the performers when Owen and Bluteau are dwarfed by the post-industrial surroundings.

The earlier scenes highlighting the decadent, corrupt, Cabaret-like atmosphere of Berlin during the early years of the Nazi regime are far more lively and intriguing. It is fascinating to see this underground gay scene continuing to blindly roll on under Nazi rule, a bubble world just waiting to be tragically burst having survived on the hypocrisy and blind eye of its rulers too long.
The film is also arguably not very technically sophisticated or stylistically consistent. It also seems too short, though this might be a limitation of the theatrical material. But these faults are compensated for by actors Owen and Bluteau, who essentially carry the film alone for its second half. In particular one scene stands out - surely one of the most unusual lovemaking moments ever shot; an act without any physical touching or even exchange of looks between them given the scrutiny of their guards. Writing and acting of this calibre help elevate Bent into a far more effective tribute to the human spirit than it might otherwise have been…


Nessun commento:

Posta un commento