venerdì 17 gennaio 2020

La vita privata di Henry Orient (The World of Henry Orient) - George Roy Hill

un Peter Sellers che non ti aspetti, è il nome più famoso, ma non il mattatore.
protagoniste sono due ragazzine terribili, che fanno uscire fuori di testa Henry Orient, un pianista normale, tombeur de femmes e dalla vita abbastanza noiosa.
le due ragazzine valgono abbondantemente la visione del film, che non è un capolavoro, ma si vede bene - Ismaele





Una commedia gradevole, ben interpretata da tutti gli attori presenti, diretta con garbo e dotata di un ritmo lineare e dialoghi privi di incertezze.
Una storia che punta più sul lato umano e meno su quello comico, le poche risate le provoca il personaggio di Sellers, privilegiando il rapporto genitori-figli con questi ultimi in primo piano, alle prese con piccoli e grandi problemi adolescenziali.
Piacevole da seguire.


Quando si dice che un grande regista e un ottimo cast non bastano per fare un buon film. Opera acerba e commerciale di George Roy Hill, questo film non decolla mai neanche quando Sellers prova a dare segnali di genialità, sempre a metà strada fra la farsa e la commediola disneyana. Fa ridere poco e riflettere ancor meno. Una bella delusione per i fedelissimi di Sellers e ancora più per gli amanti del cinema solido di George Roy Hill.

Other than its marvelous performances, the magic of Henry Orient lies in director George Roy Hill’s skill at merging humor with genuine compassion for teenage angst. Given how little control children have over the direction of their lives (Val, truly a “poor little rich girl”, is shipped from one place to the next, never experiencing a “real home”), it’s no wonder they develop the type of complex, baroque fantasies presented here — which, significantly, Val and Gil recognize as merely make-believe, but most of the adults around them imbue with cynical fear. Ironically, Val’s rich-bitch of a mother (Lansbury is perfectly cast) takes the girls’ crush on Orient and turns it into a devastatingly real situation — one which acts as the film’s final catalyst before its bittersweet ending….

Sellers, riding high in 1964 with The Pink Panther and Dr. Strangelove on his resume, does his deadpan shtick in this film and is, as always, amusing.  Walker and Spaeth have winning personalities and, although I confess there were times I felt I was watching two novice actors attempting to act, their enthusiasm is infectious.
But something near-miraculous occurs in the film at its midpoint, and this is largely thanks to a pair of consummate actors who turn a frivolous comedy into something sad, powerful, and utterly wonderful.  Tom Bosley and Angela Lansbury, as Valarie’s absentee parents, command the screen, Lansbury as a self-centered socialite and lousy mother, and Bosley in a precursor to his Happy Days role on TV —  the perfect Dad.  Bosley, in particular, has a scene with Walker that is heartbreaking, uplifting, and emblematic of why this little gem from 1964 still sparkles. 

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