sabato 21 marzo 2015

Psy - Wladyslaw Pasikowski

il cinema polacco è uno di quelli più in salute di tutta Europa (“Ida”, per esempio), insieme a quello turco, belga, e al cinema delle due grandi isole a nord della Francia; trascuro qualcuno, lo so, ho semplificato forse troppo.
questo film è la storia di un gruppo di poliziotti bastardi (cani è la traduzione, non maiali, come traducono in inglese, anche loro avranno un dizionario, almeno online, ma la pigrizia impera), che caduto il regime comunista entrano nei ranghi della polizia “democratica”, senza perdere le vecchie pessime abitudini.
tutti sono dei bastardi, Franz Maurer conserva un’etica (traduzione, non si fa corrompere)
il protagonista è un viso conosciuto, è Boguslaw Linda, attore di Wajda e Kieslowski.
un film che merita, se riuscite a trovarlo (è una sfida?) - Ismaele



I saw this movie many times and I think that a lot of young polish people did the same. This film is not for everybody. It's almost impossible to translate original polish dialogs into english. For english speaking people is very hard to understand specific sense of humor. No one who have never been in Poland, especially in 90's will understand this movie. It will be only next part of Natural Born Killers and nothing more. In this movie Wladyslaw Pasikowski show us moment of transformation of Polish country after falling of iron curtain in very specific way. By the way, even title translation is a disaster. Polish - Psy (Pies) means in english - Dogs (Dog), and this is what polish people used to say about policeman. [Not Pigs]

While some feared the end of Polish cinema, others saw it as a chance to catch up. It is through the action-packed screening of a very contemporary Polish story that Psy took up controversial and previously restricted topics. Issues of political instability with a lack of a true national hero are raised. Inequality and corruption, ranging from a social to a personal level are also treated. Finally, large-scale criminal activity in the immediate post-communist period is high-lighted, presented through formerly taboo sub-topics of violence, vulgar language and drugs

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