martedì 20 maggio 2014

Die Wand (The wall) - Julian Pölsler

tratto da uno straordinario romanzo di Marlen Haushofer (qui), in forma di diario di una sopravissuta a qualcosa di terribile e misterioso, e prigioniera in una valle, all’interno di pareti trasparenti e impenetrabili.
interpretato da Martina Gedeck (“La vita degli altri” – “La banda Baader Meinhof”), davvero brava a rendere la disperazione e la forza di una donna che vive nella paura e nella solitudine, con un cane eccezionale, una mucca e una gatta.
è un film dove non ci sono dialoghi, solo lo sforzo di vivere senza prospettive, senza speranze.
il libro è diverso ed eccezionale, e si trova in italiano, il film purtroppo non è mai uscito da noi, ma merita davvero di essere visto – Ismaele

ps: nel film c’è un errore nel montaggio, una distrazione (“goof”, in inglese), trovato?




Gedeck’s performance is thouroughly absorbing, and intelligently played. Her ‘report’ expressing her feelings and observations is lain over the whole film, and has an almost hypnotic quality to it, although a sparser use would be more effective.  The woman herself (never named) is a classic Austrian stoic; she does not rage against the wall, and only briefly falls into despair before adapting to her situation. As Aristotle said ‘Man is a social Animal’, so the woman takes to caring for her animals and nurturing her herd instinct. Without company or caring for others, it’s implied that we lose our souls or what it means to be human…

It's not a movie for the masses. I'd say, it's a movie for only two audiences: fans of the book and arthouse aficionados - but these two audiences will (probably) fully embrace it. "Die Wand" is a very slow, very quiet drama about the urge to survive, the positive and negative sides of loneliness, the carelessness of nature and the expendability of humanity, including some serious criticism on the patriarchal society, and social criticism in general…

… Non ci sono guerre interne, lotte per il potere, misteriose apparizioni. C’è invece una donna, sola e isolata dal mondo, che si trova a dover dare un nuovo senso alla propria vita. Prima è solo sopravvivenza, con i disperati tentativi di superare il muro e l’affannosa ricerca del cibo, poi è la ricerca di un nuovo modo di vivere, grazie alla scrittura di un diario e all’amicizia con gli animali che la circondano. Proprio l’uso del diario come stratagemma per ovviare alla mancanza di dialoghi in una sceneggiatura con un’unica protagonista è l’elemento che rende il film stesso quasi un’opera letteraria, in grado di comunicare perfettamente con le potenti immagini della natura scelte dal regista e con un sonoro (sia quello dei rumori della montagna, che quello delle musiche) che è sempre al centro dell’attenzione...

Sealed in a natural environment, with only her friends' dog and some other animals as company, the woman begins a descent into a state of nature not unlike that of Vincent Gallo's own nameless protagonist from Jerzy Skolimowski's more psychologically rich Essential Killing.
Just as Pölsler, who at times resorts to a heavy-handed use of slow motion to overemphasize the dramatic nature of the story's events, exhibits too little trust in his visuals to convey the film's message, he shows even less trust in the audience's ability to follow both the plot and the implications of his protagonist's actions without quick, sometimes even preemptive explication. Gedeck's heroine has little recourse but to hunt for her food; however, she can't get rid of her disgust for doing so…

…I have very mixed feelings about this one, and it’s tough to write about.  I was very grateful to have this be a movie club selection, because the discussion afterwards was valuable in sorting my thoughts.  It was also more stimulating than the film itself.  Maybe this is the mark of a great film?  But I don’t feel in my heart it was a great film.  There are interesting things about it, and it did promote good discussion… but I had some problems with the execution.  What some saw as intriguing ambiguities I saw as a lack of direction.  Despite my somewhat low rating here, I’m glad I saw it and got a chance to talk about it with others.

…Sur un rythme soporifique, "Le Mur invisible" s’enferme progressivement dans l’univers qu’il a créé, fermant sa porte aux spectateurs, rendant le film ainsi profondément hermétique. Martina Gedeck (connue dans nos contrées principalement pour "La Vie des Autres") réussit pourtant une prouesse artistique époustouflante, mais en vain… La voix-off omniprésente – la protagoniste principale n’ayant aucune réplique, tous ses dires sont délivré par le biais de la voix-off – finit même par gâcher la poésie de l’image. Le poids des mots écrase alors la magie que voulait créer le réalisateur, et le réalisme méticuleux de la mise en scène finit par agacer. Certes, Pölsler nous livre une œuvre mystique et atypique, tout en parvenant à magnifier la nature, mais il oublie de convier le spectateur à ce voyage initiatique. Dommage…
da qui

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