domenica 11 gennaio 2015

Garrincha - Alegria do Povo - Joaquim Pedro de Andrade

Joaquim Pedro de Andrade (regista di "Macunaima", qui) racconta la vita di Garrincha, in un film documentario di un'ora.
se uno non sa niente di calcio e crede che non sia interessante, se uno ha sentito parlare di Garrincha, ma non lo conosce, e non ha visto i suoi dribbling ecco il film per superare pregiudizi e colmare lacune - Ismaele

qui il film completo, in portoghese





Considerato oggi uno dei migliori documentari sul calcio mai realizzati in Brasile, la pellicola non fu apprezzata da parte dei contemporanei. Secondo il critico Antônio Moniz Viana il film sarebbe stato realizzato da "qualcuno a cui il calcio non piace". Ciò fu dovuto al fatto che esso mostrò il rapporto del protagonista con tale sport non solo nel suo aspetto meramente ludico, ma anche come fonte di problemi. Questi sono determinati dalla sovrapposizione della figura dell'"idolo" a quella dell'"uomo", con conseguente produzione di un effetto alienante. Tale prospettiva è dovuta alla chiave di lettura politica con cui Andrade, cineasta impegnato, interpreta il personaggio…
da qui

O próprio nome do filme, referência ao histórico coral Jesus, alegria dos homens, de Bach, sugere o uso da música erudita. Muito ao gosto de Joaquim Pedro, ela aparece em certos momentos para compor algumas das passagens mais belas do filme. Uma delas é a digressão sobre os motivos da paixão popular pelo futebol, com imagens das arquibancadas acompanhadas por um concerto de órgão. Em outra passagem – talvez a mais criativa do longa – a música erudita transforma tomadas simples de um treino do Botafogo em um verdadeiro balé clássico. Essa inteligente justaposição de som sobre imagem revela o amplo domínio de linguagem do autor Joaquim Pedro…

Garrincha, Joy of the People is an affectionately rendered and thoughtful, if somewhat idealized portrait of Manoel Francisco dos Santos, affectionately called "Garrincha", the Brazilian football star considered to be one of the country's greatest players ever, second only to soccer legend (and former team mate), Pelé. Nicknamed Garrincha - "little bird" - for his awkward stance resulting from a birth defect that produced a sideways curvature of his legs, Garrincha is a quintessential working class hero - a native son from the impoverished textile mill town of Pau Grande whose mediocre job performance at the factory was overlooked only because of his ability to lead the local team to victory during weekend competitions. Assembled as a collage of still photographs, newsreel archives from the 1958 and 1962 World Cup tournaments, and present-day documentary footage of Garrincha's modest home life with his wife and daughters in his boyhood town (a house that was given as a gift by local businesses after his performance at the 1958 World Cup finals), the film also serves as a whimsical metaphor for the essence of Brazilian culture, where the everyday drudgery, alienation, and competition inherent in urban existence gives way to the fleeting escapism and solidarity of a national sport - where the erasure of indigenous identity and the pressures of modern civilization in the delusive quest for a post-colonial European ideal is briefly trumped by the idiosyncratic sight of a quirky, superstitious, simple living, native footballer with crooked knees and killer dribbles.
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