mercoledì 2 luglio 2014

Proof (Istantanee) - Jocelyn Moorhouse

un cieco che "vede" facendo fotografie e facendosele raccontare, sperando che gli dicano la verità.
Martin ha uno strano rapporto con una ragazza che gli fa le pulizie, ma lei lo vuole, fino al punto da ricattarlo, intanto Martin diventa amico di un lavapiatti (Russell Crowe), che diventa il suo narratore delle fotografie, c'è un bel cane, la memoria di una madre morta giovane, un mistero e alcune complicazioni.
è uno strano film, con un fascino aspro e misterioso, come spesso succede ai film che arrivano da quella parte del mondo.
86 minuti ben spesi, promesso - Ismaele




Martin, cieco dalla nascita, scatta fotografie di tutto ciò che lo circonda. Ne chiede poi una descrizione alle persone che incontra, per quanto sia convinto che gli altri non facciano che mentirgli. Il suo più grande dubbio riguarda le descrizioni degli ambienti della sua infanzia restituitegli da sua madre. Di questi ambienti non gli resta che la muta prova di una fotografia, un’istantanea del giardino di fronte a casa sua che Martin ha conservato senza mai averla mostrata a nessuno…


If there is a kind of movie I like better than any other, it is this kind, the close observation of particular lives, perhaps because it exploits so completely the cinema's potential for voyeurism. There are not good or bad people here, simply characters driven by their needs and insecurities into a situation where something has to give. What could be more interesting?

Proof is a powerful, emotive cinematic experience that, through the use of a naturalistic mise-en-scene, remains solidly planted on a temporal level. Upon further investigation, however, the audience is made aware that a number of subtleties in the mise-en-scene, lighting, music and the characters' portrayals each convey meaning. When pieced together, it is clear to behold that Jocelyn Moorhouse's first feature film is both a clear example of the post-New Wave revivalist cinema and a powerful thematic art work that can only be fully appreciated when we employ all of our senses.

The key to Proof's success is a simple ingredient that too many movies neglect in their eagerness to earn mass approval: complex character interaction between well-developed, unique individuals. These kinds of people are necessary to good storytelling, just as special effects are mandatory for a mindless summer blockbuster, and Proof's reliance upon them makes for a wholly satisfying movie-going experience. This film is about people, the forces that draw them together, and the barriers that keep them apart…
da qui

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