giovedì 22 novembre 2012

Clean Shaven - Lodge Kerrigan

far vedere le cose con gli occhi e la testa di un altro, questa cosa Lodge Kerrigan la fa benissimo, merito anche di un bravissimo Peter Greene.
il film inquieta e disturba, e questo è un suo merito, non siamo abituati a stare dentro gli altri, specie se malati.
(in più Ramin Bahrani lo ringrazia qui, insieme ad Amir Naderi, adesso capisco la stima)
un film che merita - Ismaele



« Ho cercato di esaminare la realtà soggettiva di qualcuno che ha sofferto di schizofrenia, per provare a mettere il pubblico nella posizione di percepirne i sintomi come io immagino che siano: allucinazioni uditive, paranoia crescente, sentimenti dissociativi, ansia. »
« Ho fatto in modo che Peter, che soffre di schizofrenia, potrebbe essere l'assassino, portando il pubblico su quella strada, ma ho nascosto le prove. Non c'è evidenza definitiva che lo sia e se lo spettatore sente che è colpevole, spero che il film lo ritenga responsabile per aver ricavato questa conclusione. »

…Uno dei film misconosciuti (nel senso non fruibili al grande pubblico italiano) piu' belli che io abbia mai visto assieme, per stare sull'argomento pazzia, ad Angst.
Clean, Shaven è una soggettiva su questo personaggio che affetto da gravi disturbi cerca di riprendersi la figlia.
E' un film che fa male perché quest uomo continua la sua esistenza disgregante tramite suoni e immagini distorte, tramite azioni "malate" come la presunta colluttazione con una bambina, vive nel suo mondo che senza retorica, moralismi ecc... il regista cerca di proporci in modo piu' fedele possibile. E nel mezzo oltre al tentativo di recupero della figlia, alla madre che lo tratta ancora come un bambino, a suoni pesanti anche una ricerca della polizia che lo crede un assassino. Sarà? Non sarà? 

Opera davvero suggestiva e molto molto bella. 
Dovessi frullarlo direi che dentro c'è dello Schramm meno pesante, del Cronenberg , del Lynch, del Kern . Un film che ti spiazza, commuove, fa arrabbiare, lascia basiti... una esperienza che ti lascia addosso sensazioni particolari…

Clean, Shaven is not so much a traditional narrative, but an attempt to subjectively depict the psychological state of schizophrenia. As one can imagine, being inside the head of a schizophrenic is hardly a pleasant cinematic experience. And by attempting to dramatize such an unsettling condition, Lodge Kerrigan finds himself in a paradoxical position: the more we empathize with Peter—get in his head, so to speak—the more effective the movie is. However, by so accurately portraying the paranoia and delusions of schizophrenia, Clean, Shaven ensures alienating a sizeable amount of its audience.
Indeed, Kerrigan deserves a lot of credit for making such an uncompromising, unrelentingly disturbing film…

A very effective study on schizophrenia posing as a serial killer movie. The mental state, fears and nerves of a man just released from an asylum is portrayed grippingly by both a great performance and minimalist, inventive cinematography and sound. As he travels to see his long lost daughter, sounds in his head make him a nervous wreck, mirrors set him off on an obsessive shaving spree that causes self-mutilation, and he becomes convinced that a radio transmitter is in his head and fingernail, leading to a stomach-churning mutilation scene. In a brilliant twist, an obsessive, pedantic and neurotic policeman thinks he is a killer and tracks him down.

Of the films that have tried to evoke or arrive at an understanding of insanity, from the inside or outside, using the first or third person, none have done so with Clean, Shaven's remarkable alchemy of clinical detail and raw poetry. The abrasive, subjective sound design, the visual abstractions, and the nerve-jangling ellipses all inch the movie toward the realm of experimental film—which is only fitting, given that the condition in question is characterized by discontinuity, the erosion of boundaries, and the failure of narrative. Kerrigan does not in any way venture that his protagonist has a beautiful mind—this is as unsentimental a depiction of mental illness as you'll find in movies—but the film has a frayed, terse lyricism all the same…

"Clean, Shaven" is an attempt to enter completely into the schizophrenic mind of a young man who is desperately trying to live in the world, on whatever terms will "work" in his condition. It is a harrowing, exhausting, painful film, and a very good one - a film that will not appeal to most filmgoers, but will be valued by anyone with a serious interest in schizophrenia or, for that matter, in film.

I was on a program the other day with Tom Wolfe, the author and social critic, who was defending novels as the only medium that truly allows us to enter into another person's point of view. We can go inside the heads of written characters, he said, in a way that doesn't work with movies or the theater. In many cases he may be right, because movies more often encourage us to be voyeurs than to identify with characters. But a film like "
Clean, Shaven" is a shattering exception to his rule, since it restricts itself almost entirely to the way a person with schizophrenia must negotiate the horrors of everyday life...

2 commenti:

  1. Interessante il commento del regista che hai tratto da wiki. Conferma quasi completamente il mio pensiero dopo la visione, tranne il fatto che (pur restando lo stesso tracce di dubbio) l'ipotesi che Peter sia l'assassino l'ho da subito ritenuta veramente bassa.

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  2. tutto sembra portare lì, ma sarebbe scontato, la storia ti trae in inganno e magari ti fa sentire in colpa per aver accusato qualcuno ingiustamente, ha ragione il regista.

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